KM01 Kwaliteitsmanagement

KM01 Kwaliteitsmanagement

In dit Kwaliteitsmanagement betreffen de tools waarmee het projectteam de kennis en ervaringen gebruikt om structuur en groei te bereiken naast de inhoud.

KM succes

Processen

De organisatie kaders en richtlijnen zijn waar wenselijk vertaald naar een project specifieke invulling.
Per (deel)project is in beeld hoe de verhouding groene en rode stroom is en hier wordt actief in geadviseerd

Ervaringen

De best practices van rakende projecten worden gebruikt voor team en projectontwikkeling
o.b.v. evaluaties en toetsen op risico houdende processen worden leer/ ontwikkelpunten gehaald voor team en projectontwikkeling

Verbeterregister

In het register worden de opgehaalde ontwikkelpunten opgenomen uit de evaluaties en de toetsen
De ontwikkelpunten worden vertaald naar uitwerkingen/ optimalisaties

Doelen

Jaarlijks worden een select aantal doelen vastgesteld t.b.v. ontwikkeling
Vanuit opgehaalde informatie wordt gekeken of de vastgestelde team ambities kunnen worden bijgesteld.

Kwaliteitsmanagement hoofdlijnen

  • De organisatie kaders en richtlijnen zijn waar wenselijk vertaald naar een project specifieke invulling.
  • Per (deel)project is in beeld hoe de verhouding groene en rode stroom is en hier wordt actief in geadviseerd.

Kwaliteitsmanagement valkuilen

  • In het project kwaliteitssysteem worden veel algemene processen opgenomen onvoldoende op maat gemaakt voor het team
  • Toetsen en evaluaties gaan teveel ten koste van de inhoudelijke werkzaamheden
  • Opgehaalde ontwikkelpunten worden niet afgehandeld wat leidt tot een groeiende lijst zonder opvolging.
  • Evaluaties en toetsen geven dezelfde uitkomsten aangezien vorige analyses geen opvolging hebben gehad.

Kwaliteitsmanagement raakvlakken met andere PB disciplines

CM Capaciteitsmanagement (kanarie status, tijd voor optimalisatie kansen, koppeling met onboarding en einde werk overdracht)

KR Kansen en Risico's (beoordeling processen op basis van (sub) project risico profiel)

FM Financieel management (optimalisaties versus capaciteitskosten ontwikkelingen/ scope toevoegingen met bijhorend budget)

PM planningsmanagement (koppeling ambitie versus de organisatie interne toets momenten zoals KAd of Gates)

AM Ambitie management (Jaardoelen worden gebruikt om de ambitie te challengen)

DB Documentbeheer (Zijn de project specifieke doelen, het kwaliteitssysteem toegankelijk)

AS Analyse en Sturing (vinden er warme overdrachten plaats, hoe ontwikkelt het team zich in de tijd, wat zijn de successn hoe worden deze gedeeld).

Kwaliteitsmanagement voorbeelden

  • Voorbeeld PKS
  • Voorbeeld verbeterregister

Naar: Projectbeheersing

KM01 Kwaliteitsmanagement

KM01 Kwaliteitsmanagement

In dit Kwaliteitsmanagement betreffen de tools waarmee het projectteam de kennis en ervaringen gebruikt om structuur en groei te bereiken naast de inhoud.

KM succes

Processen

De organisatie kaders en richtlijnen zijn waar wenselijk vertaald naar een project specifieke invulling.
Per (deel)project is in beeld hoe de verhouding groene en rode stroom is en hier wordt actief in geadviseerd

Ervaringen

De best practices van rakende projecten worden gebruikt voor team en projectontwikkeling
o.b.v. evaluaties en toetsen op risico houdende processen worden leer/ ontwikkelpunten gehaald voor team en projectontwikkeling

Verbeterregister

In het register worden de opgehaalde ontwikkelpunten opgenomen uit de evaluaties en de toetsen
De ontwikkelpunten worden vertaald naar uitwerkingen/ optimalisaties

Doelen

Jaarlijks worden een select aantal doelen vastgesteld t.b.v. ontwikkeling
Vanuit opgehaalde informatie wordt gekeken of de vastgestelde team ambities kunnen worden bijgesteld.

Kwaliteitsmanagement hoofdlijnen

  • De organisatie kaders en richtlijnen zijn waar wenselijk vertaald naar een project specifieke invulling.
  • Per (deel)project is in beeld hoe de verhouding groene en rode stroom is en hier wordt actief in geadviseerd.

Kwaliteitsmanagement valkuilen

  • In het project kwaliteitssysteem worden veel algemene processen opgenomen onvoldoende op maat gemaakt voor het team
  • Toetsen en evaluaties gaan teveel ten koste van de inhoudelijke werkzaamheden
  • Opgehaalde ontwikkelpunten worden niet afgehandeld wat leidt tot een groeiende lijst zonder opvolging.
  • Evaluaties en toetsen geven dezelfde uitkomsten aangezien vorige analyses geen opvolging hebben gehad.

Kwaliteitsmanagement raakvlakken met andere PB disciplines

CM Capaciteitsmanagement (kanarie status, tijd voor optimalisatie kansen, koppeling met onboarding en einde werk overdracht)

KR Kansen en Risico's (beoordeling processen op basis van (sub) project risico profiel)

FM Financieel management (optimalisaties versus capaciteitskosten ontwikkelingen/ scope toevoegingen met bijhorend budget)

PM planningsmanagement (koppeling ambitie versus de organisatie interne toets momenten zoals KAd of Gates)

AM Ambitie management (Jaardoelen worden gebruikt om de ambitie te challengen)

DB Documentbeheer (Zijn de project specifieke doelen, het kwaliteitssysteem toegankelijk)

AS Analyse en Sturing (vinden er warme overdrachten plaats, hoe ontwikkelt het team zich in de tijd, wat zijn de successn hoe worden deze gedeeld).

Kwaliteitsmanagement voorbeelden

  • Voorbeeld PKS
  • Voorbeeld verbeterregister

Naar: Projectbeheersing