CM01 Capaciteitsmanagement

CM01 Capaciteitsmanagement

De capaciteitsmanagement opgave vanuit projectbeheersingsoogpunt betreft de bewaking van de beschikbare en gewenste teaminzet t.b.v. de teamambitie. Het streven hierbij is dat alles vanzelf goed gaat en iedereen met plezier aan het werk is. Om dat te nagenoeg helemaal te bereiken is een samenspel tussen management en de uitvoer van de werkzaamheden van groot belang.

Capaciteitsucces

  1. Alles gaat vanzelf goed.
  2. Iedereen is met plezier aan het werk.

  1. De FTE inzet per kernteamlid is periodiek opgehaald en geeft een stabiel beeld.
  2. De gevraagde FTE capaciteit is in lijn met de team ambitie (beperkte overcapaciteit tbv piekmomenten)
  3. De FTE toekenning komt overeen met de capaciteitsvraag
  4. De FTE toekenning komt overeen met de gecontracteerde capaciteit.
  5. De gecontracteerde capaciteit is in lijn met de daadwerkelijke inzet.
  6. De analyse/ ontwikkelingen m.b.t. gevraagde capaciteit versus daad werkelijke inzet en de voortgang op de ambitie is uitgewerkt en wordt bewaakt vanaf start project t/m overdracht, zodat info beschikbaar is bij de rapportage/ beslismomenten.

Capaciteitsvalkuilen

  1. Te hoge teamambities
  2. Onvoldoende beeld/ grip op team ontwikkelingen in nabije toekomst
  3. te grote invloed van organisatie ontwikkelingen (bv. reorganisatie)
  4. Te lang in de wensgedachte "Nu gaat het nog niet goed maar straks wel"
  5. Team vraag wordt niet in beeld gebracht omdat toekenning toch niet komt.
  6. onvoldoende in beeld brengen daadwerkelijke gevolgen bij lagere capaciteitstoekenning dan noodzakelijk
  7. Onvoldoende lange capaciteitsdoorkijk, teveel beeld op relatief korte termijn
  8. Onvoldoende bewaking op team geest/ wat maakt het totaal het totaal, bewaking van cultuur binnen subteams tov het totaal
  9. Te weinig analyse bij veel teamwisselingen
  10. Te wollige team bijeenkomsten/ onvoldoende concreet voor team.

Capaciteit raakvlakken met andere PB disciplines

AM Ambitie management (is het team in staat de toekomstige scope te realiseren)

KR Kansen en Risico's (is er voldoende ambitie, hoe hoog is de werkdruk, is er tijd voor koffiepraat, Weet men elkaar te vinden, leeft het team in de waan van de dag)

FM Financieel management (budget versus benodigde inhuur en product uitbestedingen tot einde werk)

PM planningsmanagement (geplande activiteiten versus beschikbare team/ uitbestedingscapaciteit/ maakbaarheidsplanning)

KM Kwaliteitsmanagement (effectiviteit van de inzet. Wat kan gestructureerder, wat kan minder bureaucratisch, waarom doen we het zo, wat willen we ontwikkelen)

DB Documentbeheer (wat dient te worden vastgelegd en is het op orde, bescherming persoonsgevoelige informatie, rechten per persoon/ rol/ deelteam)

AS Analyse en Sturing (helicopterbeeld, teamontwikkelingen, hoe blijven we met het team in control/ houden we het behapbaar/ leuk, hoe verhouden de deelteams zich tot elkaar en het totaal).

Capaciteit voorbeelden

  1. Team capaciteit overzicht

Naar: Projectbeheersing

CM01 Capaciteitsmanagement

CM01 Capaciteitsmanagement

De capaciteitsmanagement opgave vanuit projectbeheersingsoogpunt betreft de bewaking van de beschikbare en gewenste teaminzet t.b.v. de teamambitie. Het streven hierbij is dat alles vanzelf goed gaat en iedereen met plezier aan het werk is. Om dat te nagenoeg helemaal te bereiken is een samenspel tussen management en de uitvoer van de werkzaamheden van groot belang.

Capaciteitsucces

  1. Alles gaat vanzelf goed.
  2. Iedereen is met plezier aan het werk.

  1. De FTE inzet per kernteamlid is periodiek opgehaald en geeft een stabiel beeld.
  2. De gevraagde FTE capaciteit is in lijn met de team ambitie (beperkte overcapaciteit tbv piekmomenten)
  3. De FTE toekenning komt overeen met de capaciteitsvraag
  4. De FTE toekenning komt overeen met de gecontracteerde capaciteit.
  5. De gecontracteerde capaciteit is in lijn met de daadwerkelijke inzet.
  6. De analyse/ ontwikkelingen m.b.t. gevraagde capaciteit versus daad werkelijke inzet en de voortgang op de ambitie is uitgewerkt en wordt bewaakt vanaf start project t/m overdracht, zodat info beschikbaar is bij de rapportage/ beslismomenten.

Capaciteitsvalkuilen

  1. Te hoge teamambities
  2. Onvoldoende beeld/ grip op team ontwikkelingen in nabije toekomst
  3. te grote invloed van organisatie ontwikkelingen (bv. reorganisatie)
  4. Te lang in de wensgedachte "Nu gaat het nog niet goed maar straks wel"
  5. Team vraag wordt niet in beeld gebracht omdat toekenning toch niet komt.
  6. onvoldoende in beeld brengen daadwerkelijke gevolgen bij lagere capaciteitstoekenning dan noodzakelijk
  7. Onvoldoende lange capaciteitsdoorkijk, teveel beeld op relatief korte termijn
  8. Onvoldoende bewaking op team geest/ wat maakt het totaal het totaal, bewaking van cultuur binnen subteams tov het totaal
  9. Te weinig analyse bij veel teamwisselingen
  10. Te wollige team bijeenkomsten/ onvoldoende concreet voor team.

Capaciteit raakvlakken met andere PB disciplines

AM Ambitie management (is het team in staat de toekomstige scope te realiseren)

KR Kansen en Risico's (is er voldoende ambitie, hoe hoog is de werkdruk, is er tijd voor koffiepraat, Weet men elkaar te vinden, leeft het team in de waan van de dag)

FM Financieel management (budget versus benodigde inhuur en product uitbestedingen tot einde werk)

PM planningsmanagement (geplande activiteiten versus beschikbare team/ uitbestedingscapaciteit/ maakbaarheidsplanning)

KM Kwaliteitsmanagement (effectiviteit van de inzet. Wat kan gestructureerder, wat kan minder bureaucratisch, waarom doen we het zo, wat willen we ontwikkelen)

DB Documentbeheer (wat dient te worden vastgelegd en is het op orde, bescherming persoonsgevoelige informatie, rechten per persoon/ rol/ deelteam)

AS Analyse en Sturing (helicopterbeeld, teamontwikkelingen, hoe blijven we met het team in control/ houden we het behapbaar/ leuk, hoe verhouden de deelteams zich tot elkaar en het totaal).

Capaciteit voorbeelden

  1. Team capaciteit overzicht

Naar: Projectbeheersing