PO01 Project ondersteuning

Project ondersteuning

Dit is de algemene project/ proces rol binnen het team die de helpende hand vertegenwoordigd. Projectbeheersing betreft op meerdere fronten verzamelen de projectinformatie, deze goed vastleggen en inzetten voor analyse en advies. De projectondersteuning vertegenwoordigd zeker niet de minste rol hierin.

Centraal punt voor het projectteam

Dit betreft vaak een seceetariële ondersteuning iemand achter een balie/ die ook de project telefoon bewaakt. Dit is vaak een centraal punt binnen het team waar iedereen wel eens een praatje komt maken. Dit praatje maken betekend dat deze ondersteuner nogal wat hoort over het werk maar ook over hoe iemand in zijn vel zit. Daar staat tegenover dat de ander zo af en toe eens van achter zijn PC kan komen om eens even de gedachte te verzetten even wat afleiding zoeken, waarna het verder werken op de stukken die goede de concentratie nodig hebben stukken makkelijker maakt. Dit is de belangrijkste vergaderplaats van veel informatie maar niet de enige rol van de projectondersteuner.

Werk in het grijze gebied

Deze duizendpoot is goed in spoed afspraken inplannen met grote groepen mensen, notuleren, het ondersteunen van het management met alles wat in het grijze gebied zit. Het regelen van externe locaties of de bijzondere andere dingen die wel eens binnen het team geregeld dienen te worden niet de grote contracten betreffende. Met deze acties krijgt de projectondersteuner in heel wat verschillende verbanden ook veel van de inhoud te horen.

Ondersteuning op de inhoud

Naast eerder beschreven punten kan het zijn dat de projectondersteuner iemand is die bij start van het werk niet persé een inhoudelijke rol heeft, maar een meer algemene rol. Kijk wat er binnen het projectteam gebeurd, hoe de processen in elkaar passen en bepaal later waar je het beste kan ondersteunen. Met deze flexibele inzet kan de ondersteuner een eigen pad vinden in het team en kijken waar deze de beste klik weet te maken. Het ontvangen van extra ondersteuning zal op tal van plekken zeker gewaardeerd worden. Deze vaak relatief goedkopere inzet kan de handen vrij maken van de specialisten in het team en het team als totaal helpen om de ambitie makkelijker waar te maken. De projectondersteuner is daarbij niet perse op de inhoud zelf de specialist, maar kan op inhoud ondersteunen met de meer procesmatige werkzaamheden hierin. Als de basis op orde is en volledig, kan het overzicht en de voortgang zelf makkelijker worden bewaakt.

Verbinden

De flexibiliteit van de rol heeft als extra voordeel dan een verbindende factor te kunnen zijn tussen verschillende disciplines aangezien de betrokkenheid is vanuit meerdere invalshoeken (procesondersteuning kan overal).

Nieuwe en vertrekkende medewerkers

De ondersteuner is voor nieuwe en vertrekkende medewerkers het centrale aanspreekpunt die kan helpen om deze fase goed af te ronden. De inhoudelijk verantwoordelijk manager draagt in basis er zorg voor dat de binnenkomst en het vertrek goed gaat. De PO houdt de checklist bij en stemt de voorgang met deze managers af (samen zorg dragen voor het succesvol afronden van deze fase).

Valkuilen

Het kunnen helpen van teamleden op de inhoud kan ook leiden tot een afname van de productie door het totaal. Als de persoon de ondersteuning ziet als een mogelijkheid om het zelf rustiger aan te doen/ het commitment aan het project verlaagd, kan dit tot gevolg hebben dat de ambitie lat daarmee wordt verlaagd.

Het centrale punt zijn in het team voor een praatje betekend ook geheimen horen die wellicht beter niet op de werkplek met anderen gedeeld kunnen worden.

De projectondersteuner kan geclaimd worden wat die persoon kan helpen maar de ondersteuner en de rest van het team wellicht ook kan beperken t.b.v. de ambitie mogelijkheden.

Het centrale punt waar altijd een luisterend oor te vinden is, kan voor anderen over komen als de klets hoek waar niet gewerkt wordt. Het kan zijn dat de enorme toegevoegde waarde door anderen daarbij niet begrepen wordt.

De tegenhanger is uiteraard ook waar, het kan ook zijn dat er juist teveel alleen maar gekletst wordt wat verder gaat dan wat het voor het team kan betekenen waardoor de ambitie lat idd omlaag gaat.

Het helpen van anderen kan betekenen dat de ondersteuner te snel de inhoud ingezogen wordt en daar niet meer weg kan komen door de toegevoegde waarde die dit zeker biedt. Dit kan voor de persoon en het team suboptimaal zijn.

Naar: Projectbeheersing

Naar: PO03 checklist nieuwe medewerker
Naar: PO04 checklist vertrekkende medewerker
Naar: PO05 organogram
Naar: PO06 werkset t.b.v. inplannen van afspraken

Naar:    AM01 Ambitie management
Naar:    AS01 Analyse en Sturing
Naar:    PM01 Planningsmanagement
Naar:    KR01 Kansen en Risico management
Naar:    FM01 Financieel management
Naar:    CM01 Capaciteitsmanagement
Naar:    KM01 Kwaliteitsmanagement
Naar:    DB01 Data beheer
Naar:    PO01 Project ondersteuning

PO01 Project ondersteuning

Project ondersteuning

Dit is de algemene project/ proces rol binnen het team die de helpende hand vertegenwoordigd. Projectbeheersing betreft op meerdere fronten verzamelen de projectinformatie, deze goed vastleggen en inzetten voor analyse en advies. De projectondersteuning vertegenwoordigd zeker niet de minste rol hierin.

Centraal punt voor het projectteam

Dit betreft vaak een seceetariële ondersteuning iemand achter een balie/ die ook de project telefoon bewaakt. Dit is vaak een centraal punt binnen het team waar iedereen wel eens een praatje komt maken. Dit praatje maken betekend dat deze ondersteuner nogal wat hoort over het werk maar ook over hoe iemand in zijn vel zit. Daar staat tegenover dat de ander zo af en toe eens van achter zijn PC kan komen om eens even de gedachte te verzetten even wat afleiding zoeken, waarna het verder werken op de stukken die goede de concentratie nodig hebben stukken makkelijker maakt. Dit is de belangrijkste vergaderplaats van veel informatie maar niet de enige rol van de projectondersteuner.

Werk in het grijze gebied

Deze duizendpoot is goed in spoed afspraken inplannen met grote groepen mensen, notuleren, het ondersteunen van het management met alles wat in het grijze gebied zit. Het regelen van externe locaties of de bijzondere andere dingen die wel eens binnen het team geregeld dienen te worden niet de grote contracten betreffende. Met deze acties krijgt de projectondersteuner in heel wat verschillende verbanden ook veel van de inhoud te horen.

Ondersteuning op de inhoud

Naast eerder beschreven punten kan het zijn dat de projectondersteuner iemand is die bij start van het werk niet persé een inhoudelijke rol heeft, maar een meer algemene rol. Kijk wat er binnen het projectteam gebeurd, hoe de processen in elkaar passen en bepaal later waar je het beste kan ondersteunen. Met deze flexibele inzet kan de ondersteuner een eigen pad vinden in het team en kijken waar deze de beste klik weet te maken. Het ontvangen van extra ondersteuning zal op tal van plekken zeker gewaardeerd worden. Deze vaak relatief goedkopere inzet kan de handen vrij maken van de specialisten in het team en het team als totaal helpen om de ambitie makkelijker waar te maken. De projectondersteuner is daarbij niet perse op de inhoud zelf de specialist, maar kan op inhoud ondersteunen met de meer procesmatige werkzaamheden hierin. Als de basis op orde is en volledig, kan het overzicht en de voortgang zelf makkelijker worden bewaakt.

Verbinden

De flexibiliteit van de rol heeft als extra voordeel dan een verbindende factor te kunnen zijn tussen verschillende disciplines aangezien de betrokkenheid is vanuit meerdere invalshoeken (procesondersteuning kan overal).

Nieuwe en vertrekkende medewerkers

De ondersteuner is voor nieuwe en vertrekkende medewerkers het centrale aanspreekpunt die kan helpen om deze fase goed af te ronden. De inhoudelijk verantwoordelijk manager draagt in basis er zorg voor dat de binnenkomst en het vertrek goed gaat. De PO houdt de checklist bij en stemt de voorgang met deze managers af (samen zorg dragen voor het succesvol afronden van deze fase).

Valkuilen

Het kunnen helpen van teamleden op de inhoud kan ook leiden tot een afname van de productie door het totaal. Als de persoon de ondersteuning ziet als een mogelijkheid om het zelf rustiger aan te doen/ het commitment aan het project verlaagd, kan dit tot gevolg hebben dat de ambitie lat daarmee wordt verlaagd.

Het centrale punt zijn in het team voor een praatje betekend ook geheimen horen die wellicht beter niet op de werkplek met anderen gedeeld kunnen worden.

De projectondersteuner kan geclaimd worden wat die persoon kan helpen maar de ondersteuner en de rest van het team wellicht ook kan beperken t.b.v. de ambitie mogelijkheden.

Het centrale punt waar altijd een luisterend oor te vinden is, kan voor anderen over komen als de klets hoek waar niet gewerkt wordt. Het kan zijn dat de enorme toegevoegde waarde door anderen daarbij niet begrepen wordt.

De tegenhanger is uiteraard ook waar, het kan ook zijn dat er juist teveel alleen maar gekletst wordt wat verder gaat dan wat het voor het team kan betekenen waardoor de ambitie lat idd omlaag gaat.

Het helpen van anderen kan betekenen dat de ondersteuner te snel de inhoud ingezogen wordt en daar niet meer weg kan komen door de toegevoegde waarde die dit zeker biedt. Dit kan voor de persoon en het team suboptimaal zijn.

Naar: Projectbeheersing

Naar: PO03 checklist nieuwe medewerker
Naar: PO04 checklist vertrekkende medewerker
Naar: PO05 organogram
Naar: PO06 werkset t.b.v. inplannen van afspraken

Naar:    AM01 Ambitie management
Naar:    AS01 Analyse en Sturing
Naar:    PM01 Planningsmanagement
Naar:    KR01 Kansen en Risico management
Naar:    FM01 Financieel management
Naar:    CM01 Capaciteitsmanagement
Naar:    KM01 Kwaliteitsmanagement
Naar:    DB01 Data beheer
Naar:    PO01 Project ondersteuning