1d. Rolverdeling

De rode stroom is gedefinieerd, de kartrekker is begonnen. Als de teamleden binnen beginnen te druppelen, kan het werk ook meer verdeeld worden.  Je kunt het werk als volgt verdelen:

  1. Op inhoud/discipline/afdeling: zoals eenieder al gewend is te doen.
  2. In grote werkbrokken of juist hele kleine taken: die men makkelijk erbij kan doen naast het reguliere werk.
  3. Op ambitie: wie wil er graag groeien in de organisatie en kan hier experimenteren of dat gaat lukken.
  4. Op coach-leerling verdeling: wie wil leren coachen, wie wil iets nieuws leren over een andere taak in de organisatie.
  5. Op specialisme: wie is waar sterk in en wil dat juist doen.
  6. Op persoonlijke ontwikkeling: wie wil groeien, specialiseren, zich verbreden.
  7. Op communicatiestijl: wie wil graag in persoonlijk contact met anderen of wie wil juist achter de schermen acteren.

Het beter in beeld krijgen van de werkzaamheden zelf kan gebeuren door het doorlopen van PDCA's, Belbin of andere methoden te gebruiken om te kijken welke rollen er al zijn en wat er dan nog mist. Je kunt verdelen naar (deel)teams of juist allemaal samen in één totale groep.

Kortom, er zijn verschillende manieren om het werk te verdelen. Het is interessant om hierin mee te nemen dat het team aan de slag gaat om hopelijk "het onmogelijke" te bereiken. Hoe meer de groep durft af te wijken van het gebruikelijke pad en plezier weet te ervaren, des te groter de kans op succes. Bijzondere acties prikkelen interesse en energie werkt aanstekelijk, wat de kans op succes vergroot. Mocht het project toch mislukken, dan is er een bijvangst doordat mensen de kans hebben gehad zichzelf te ontwikkelen en iets anders te doen dan normaal, waar ze weer energie uit halen.

Een ander interessant aspect is dat bij een onconventionele aanpak de verwachtingen van buitenstaanders vaak niet al te hoog zullen zijn. Zo kan eenieder makkelijker positief verrast worden. Dit is een belangrijk element waarbij het leuk is om aan schijnbaar onmogelijke problemen te werken. De lat ligt laag, het is makkelijker om een (klein) succes te behalen, aangezien het alleen maar beter kan gaan. Mocht dat niet lukken, dan heb je niet veel verloren. Als de aanpak anders is dan gebruikelijk, is de kans ook groter dat je makkelijker een (klein) succes kan behalen. Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg, en dat ben je nu in ieder geval niet aan het doen!

Naar: Het team

Gedachte experiment:

  • Welke keuze wordt er normaal gesproken gemaakt in relatie tot de rolverdeling?
  • is dit altijd hetzelfde of verandert dit wel eens (dat één kartrekker de ene keer benadering 1 gebruikt en bij een ander probleem benadering5), is dat een bewuste keuze?
  • Hoe kies je hoe de rollen worden verdeeld, wordt hierover gepraat met de groep die dit gaat doen of wordt bv. dit opgelegd?

1d. Rolverdeling

De rode stroom is gedefinieerd, de kartrekker is begonnen. Als de teamleden binnen beginnen te druppelen, kan het werk ook meer verdeeld worden.  Je kunt het werk als volgt verdelen:

  1. Op inhoud/discipline/afdeling: zoals eenieder al gewend is te doen.
  2. In grote werkbrokken of juist hele kleine taken: die men makkelijk erbij kan doen naast het reguliere werk.
  3. Op ambitie: wie wil er graag groeien in de organisatie en kan hier experimenteren of dat gaat lukken.
  4. Op coach-leerling verdeling: wie wil leren coachen, wie wil iets nieuws leren over een andere taak in de organisatie.
  5. Op specialisme: wie is waar sterk in en wil dat juist doen.
  6. Op persoonlijke ontwikkeling: wie wil groeien, specialiseren, zich verbreden.
  7. Op communicatiestijl: wie wil graag in persoonlijk contact met anderen of wie wil juist achter de schermen acteren.

Het beter in beeld krijgen van de werkzaamheden zelf kan gebeuren door het doorlopen van PDCA's, Belbin of andere methoden te gebruiken om te kijken welke rollen er al zijn en wat er dan nog mist. Je kunt verdelen naar (deel)teams of juist allemaal samen in één totale groep.

Kortom, er zijn verschillende manieren om het werk te verdelen. Het is interessant om hierin mee te nemen dat het team aan de slag gaat om hopelijk "het onmogelijke" te bereiken. Hoe meer de groep durft af te wijken van het gebruikelijke pad en plezier weet te ervaren, des te groter de kans op succes. Bijzondere acties prikkelen interesse en energie werkt aanstekelijk, wat de kans op succes vergroot. Mocht het project toch mislukken, dan is er een bijvangst doordat mensen de kans hebben gehad zichzelf te ontwikkelen en iets anders te doen dan normaal, waar ze weer energie uit halen.

Een ander interessant aspect is dat bij een onconventionele aanpak de verwachtingen van buitenstaanders vaak niet al te hoog zullen zijn. Zo kan eenieder makkelijker positief verrast worden. Dit is een belangrijk element waarbij het leuk is om aan schijnbaar onmogelijke problemen te werken. De lat ligt laag, het is makkelijker om een (klein) succes te behalen, aangezien het alleen maar beter kan gaan. Mocht dat niet lukken, dan heb je niet veel verloren. Als de aanpak anders is dan gebruikelijk, is de kans ook groter dat je makkelijker een (klein) succes kan behalen. Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg, en dat ben je nu in ieder geval niet aan het doen!

Naar: Het team

Gedachte experiment:

  • Welke keuze wordt er normaal gesproken gemaakt in relatie tot de rolverdeling?
  • is dit altijd hetzelfde of verandert dit wel eens (dat één kartrekker de ene keer benadering 1 gebruikt en bij een ander probleem benadering5), is dat een bewuste keuze?
  • Hoe kies je hoe de rollen worden verdeeld, wordt hierover gepraat met de groep die dit gaat doen of wordt bv. dit opgelegd?