Als er een nieuwe medewerker in het team start op het werk treden er wel vaker een aantal valkuilen op (waar deze medewerker niks aan kan doen) die op dat moment niet altijd even handig zijn. Hieronder volgen een aantal mogelijke situaties waar je rekening mee kan houden:
Een veelvoorkomend struikelblok voor nieuwe medewerkers is het ontbreken van historische context. In sommige gevallen kunnen bestaande teamleden dit kennisgat in hun voordeel benutten. Het is niet ongebruikelijk dat afspraken/ inzichten die in het "nadeel" zijn van het achterblijvende team verdwijnen. Als deze informatie de organisatie tot dat moment wel ten goede kwam is dit stukje voordeel bij wisseling verdwenen en dient de ervaring opnieuw te worden opgebouwd. Het is belangrijk dat organisaties bewust zijn van deze situatie en een inclusieve cultuur bevorderen waarin nieuwkomers volledig worden geïnformeerd over de historische context van het werk (bv. met een goed overdrachtsdossier van de vertrekkende medewerker.
Nieuwe managers kunnen geconfronteerd worden met uitdagingen, zoals onvervulde afspraken en problematisch gedrag van teamleden. Het is cruciaal om een evenwicht te vinden tussen vergevingsgezind zijn bij knelpunten en het aanpakken van blijvende herhaling van problemen. Het herhaaldelijk vergeven van gedrag kan een negatieve invloed hebben op de efficiëntie en het moreel van het team. Als de managementrol al vaker afgelopen tijd is gewisseld dan is het een uitdaging om dit effect goed op te sporen en te kijken hoe team moraal zo goed mogelijk kan worden gehouden. Bij vertrek van een manager kunnen teamleden juist denken oké dan zijn nu deze teamregels voor mij ook niet meer van toepassing, wat wrijving in het team kan laten toenemen.
Een veel voorkomende valkuil voor nieuwe medewerkers is het te snel duiken in de inhoud van het werk zonder een volledig begrip van de organisatie en het team. Hoewel enthousiasme gewaardeerd wordt, kan overhaaste actie leiden tot misverstanden en inefficiëntie. Neem eerst de tijd om het reilen en zeilen van de organisatie te begrijpen, voordat je diep in de inhoud duikt hoe verleidelijk ook. Leer eerst zwemmen in de organisatie voordat je gaat duiken naar de inhoud parels.
Naar: B. Team
Naar: E. Benaderingen
Als er een nieuwe medewerker in het team start op het werk treden er wel vaker een aantal valkuilen op (waar deze medewerker niks aan kan doen) die op dat moment niet altijd even handig zijn. Hieronder volgen een aantal mogelijke situaties waar je rekening mee kan houden:
Een veelvoorkomend struikelblok voor nieuwe medewerkers is het ontbreken van historische context. In sommige gevallen kunnen bestaande teamleden dit kennisgat in hun voordeel benutten. Het is niet ongebruikelijk dat afspraken/ inzichten die in het "nadeel" zijn van het achterblijvende team verdwijnen. Als deze informatie de organisatie tot dat moment wel ten goede kwam is dit stukje voordeel bij wisseling verdwenen en dient de ervaring opnieuw te worden opgebouwd. Het is belangrijk dat organisaties bewust zijn van deze situatie en een inclusieve cultuur bevorderen waarin nieuwkomers volledig worden geïnformeerd over de historische context van het werk (bv. met een goed overdrachtsdossier van de vertrekkende medewerker.
Nieuwe managers kunnen geconfronteerd worden met uitdagingen, zoals onvervulde afspraken en problematisch gedrag van teamleden. Het is cruciaal om een evenwicht te vinden tussen vergevingsgezind zijn bij knelpunten en het aanpakken van blijvende herhaling van problemen. Het herhaaldelijk vergeven van gedrag kan een negatieve invloed hebben op de efficiëntie en het moreel van het team. Als de managementrol al vaker afgelopen tijd is gewisseld dan is het een uitdaging om dit effect goed op te sporen en te kijken hoe team moraal zo goed mogelijk kan worden gehouden. Bij vertrek van een manager kunnen teamleden juist denken oké dan zijn nu deze teamregels voor mij ook niet meer van toepassing, wat wrijving in het team kan laten toenemen.
Een veel voorkomende valkuil voor nieuwe medewerkers is het te snel duiken in de inhoud van het werk zonder een volledig begrip van de organisatie en het team. Hoewel enthousiasme gewaardeerd wordt, kan overhaaste actie leiden tot misverstanden en inefficiëntie. Neem eerst de tijd om het reilen en zeilen van de organisatie te begrijpen, voordat je diep in de inhoud duikt hoe verleidelijk ook. Leer eerst zwemmen in de organisatie voordat je gaat duiken naar de inhoud parels.
Naar: B. Team
Naar: E. Benaderingen