2c. Helikopter

In- en uitzoomen:
Een effectieve methode om diepgaande inzichten te verkrijgen en niet te worden overspoeld door de dagelijkse gang van zaken, is door te schakelen tussen een overzicht op hoofdlijnen en gedetailleerde inzichten. Een praktische benadering hiervoor is de helikopterbenadering. Deze benadering stelt je in staat om diep in te gaan op specifieke onderdelen wanneer dat nodig is en tegelijkertijd het grotere geheel te overzien.

Helikopterbenadering:
Creëer een omgeving waarin soepel kan worden ingezoomd en uitgezoomd tussen verschillende niveaus. Identificeer hoofdlijnen in groepen en bepaal welke aandacht behoeven. Werk het onderdeel dat meer aandacht vereist uit tot een tweede niveau en herhaal dit proces. Op deze manier focus je alleen op wat daadwerkelijk aandacht nodig heeft en ga je steeds dieper naar de kern, totdat je de acties hebt geïdentificeerd die je wilt ondernemen. Herhaal dit proces bijvoorbeeld tweewekelijks en evalueer of je op dezelfde gebieden blijft terugkomen. Als dat het geval is, is er waarschijnlijk meer aan de hand dan aanvankelijk gedacht, zo niet, dan kan het aanpakken van één onderdeel de volgende knelpunt zichtbaar maken.

Een paar mogelijke indelingsvarianten zijn:

  1. MIRO en lettergrootte: Werk met platforms zoals MIRO waar je eenvoudig kunt in- en uitzoomen. Gebruik lettergrootte om diepgang aan te geven: hoe belangrijker, des te groter; hoe gedetailleerder, des te kleiner.
  2. Dashboards in niveaus: Creëer dashboards op verschillende niveaus, van overkoepelende integrale sturing tot gedetailleerde dashboards per deeldiscipline. Baseer dit op gestandaardiseerde bronnen waar mogelijk.
  3. Top-downbenadering met gevoelsverzameling: Identificeer top-down de belangrijke punten en verzamel gevoelens hierover. Controleer deze gevoelens aan de hand van de bijbehorende inhoud om te zien of er een match is, vooral om te voorkomen dat je blindstaart op cijfers of uitwerkingen die mogelijk een vertekend beeld geven.

Andere benaderingen van inzicht:

  • Mens of inhoud, Detail of samenvatting, Inhoud of gevoel, vanzelf of sturing.

Hoe inpasbaar te maken:

  • Bepaal je persoonlijke indelingsvoorkeur, waar jouw groene en rode stroom plaatsvinden.
  • Wijs per onderdeel een kartrekker, expert of adviseur aan.
  • Maak een basisoverzicht om te bepalen waar de meeste aandacht nodig is.
  • Overweeg je beschikbare werktijd en kies expliciet wat je zelf wilt oppakken.
  • Bespreek met adviseurs/experts de overige punten die je niet zelf oppakt maar wel aandacht verdienen.
  • Evalueer wekelijks of de aanpak werkt en pas de frequentie van de helikoptermethode aan indien nodig, vergroot werktijd, teamgroei of werk samen met het team aan een verbetering van de groene/rode stroombalans.

Naar: Puzzelstukjes
Naar: Hamer (problem solver)

Gedachte experiment:

  • wanneer is het de laatste keer geweest dat je uitgezoomd hebt om te kijken wat het handigste is om aan te pakken?
  • Heb je toen iets anders gedaan dan wat je eigenlijk van plan was + was dat handig of niet?
  • welke methode gebruik jij om overzicht voor jezelf/ voor de groep te kunnen bewaken?
  • Kan je tijdig bijsturen of komt het voor dat je wel eens denkt dat hat ik eerder willen weten?

2c. Helikopter

In- en uitzoomen:
Een effectieve methode om diepgaande inzichten te verkrijgen en niet te worden overspoeld door de dagelijkse gang van zaken, is door te schakelen tussen een overzicht op hoofdlijnen en gedetailleerde inzichten. Een praktische benadering hiervoor is de helikopterbenadering. Deze benadering stelt je in staat om diep in te gaan op specifieke onderdelen wanneer dat nodig is en tegelijkertijd het grotere geheel te overzien.

Helikopterbenadering:
Creëer een omgeving waarin soepel kan worden ingezoomd en uitgezoomd tussen verschillende niveaus. Identificeer hoofdlijnen in groepen en bepaal welke aandacht behoeven. Werk het onderdeel dat meer aandacht vereist uit tot een tweede niveau en herhaal dit proces. Op deze manier focus je alleen op wat daadwerkelijk aandacht nodig heeft en ga je steeds dieper naar de kern, totdat je de acties hebt geïdentificeerd die je wilt ondernemen. Herhaal dit proces bijvoorbeeld tweewekelijks en evalueer of je op dezelfde gebieden blijft terugkomen. Als dat het geval is, is er waarschijnlijk meer aan de hand dan aanvankelijk gedacht, zo niet, dan kan het aanpakken van één onderdeel de volgende knelpunt zichtbaar maken.

Een paar mogelijke indelingsvarianten zijn:

  1. MIRO en lettergrootte: Werk met platforms zoals MIRO waar je eenvoudig kunt in- en uitzoomen. Gebruik lettergrootte om diepgang aan te geven: hoe belangrijker, des te groter; hoe gedetailleerder, des te kleiner.
  2. Dashboards in niveaus: Creëer dashboards op verschillende niveaus, van overkoepelende integrale sturing tot gedetailleerde dashboards per deeldiscipline. Baseer dit op gestandaardiseerde bronnen waar mogelijk.
  3. Top-downbenadering met gevoelsverzameling: Identificeer top-down de belangrijke punten en verzamel gevoelens hierover. Controleer deze gevoelens aan de hand van de bijbehorende inhoud om te zien of er een match is, vooral om te voorkomen dat je blindstaart op cijfers of uitwerkingen die mogelijk een vertekend beeld geven.

Andere benaderingen van inzicht:

  • Mens of inhoud, Detail of samenvatting, Inhoud of gevoel, vanzelf of sturing.

Hoe inpasbaar te maken:

  • Bepaal je persoonlijke indelingsvoorkeur, waar jouw groene en rode stroom plaatsvinden.
  • Wijs per onderdeel een kartrekker, expert of adviseur aan.
  • Maak een basisoverzicht om te bepalen waar de meeste aandacht nodig is.
  • Overweeg je beschikbare werktijd en kies expliciet wat je zelf wilt oppakken.
  • Bespreek met adviseurs/experts de overige punten die je niet zelf oppakt maar wel aandacht verdienen.
  • Evalueer wekelijks of de aanpak werkt en pas de frequentie van de helikoptermethode aan indien nodig, vergroot werktijd, teamgroei of werk samen met het team aan een verbetering van de groene/rode stroombalans.

Naar: Puzzelstukjes
Naar: Hamer (problem solver)

Gedachte experiment:

  • wanneer is het de laatste keer geweest dat je uitgezoomd hebt om te kijken wat het handigste is om aan te pakken?
  • Heb je toen iets anders gedaan dan wat je eigenlijk van plan was + was dat handig of niet?
  • welke methode gebruik jij om overzicht voor jezelf/ voor de groep te kunnen bewaken?
  • Kan je tijdig bijsturen of komt het voor dat je wel eens denkt dat hat ik eerder willen weten?