Democratie is een hele mooie theorie welke ooit lang geleden bedacht is. Het is bedacht in een tijd waar er nog geen globalisering, social media, actieve media, digitalisering, grote ondernemingen waren. De wereld is t.o.v. deze tijd iets verandert . dit levert een kans op om democratie weer eens een nieuw likje verf te geven naar Democratie 2.0.
Media:
De media hebben een toegenomen aandeel gekregen. De media bepaalt wie er aan het woord komt, wie niet en waar er over gepraat wordt of niet. Het belang van de media hierbij is dat het voldoende publiciteit dient op te leveren zodat er zoveel mogelijk mensen zijn die gebruik maken van hun medium. Dit betekent dat je als media graag positief wil overkomen daar wordt publiek mee aangetrokken. deze positieve insteek wordt bereikt door vooral de menslievende kant zelf te promoten "world peace". Een leuker vraag hierbij is: Wat is de invloed van dit uitgangspunt t.o.v. het politieke systeem?
Grote ondernemingen:
xxxx
Globalisering:
xxxx
digitalisering:
xxx
Social media:
xxx
Een mogelijke oplossingsrichting:
Nu worden er personen partijen gekozen voornamelijk op basis van 1 vertegenwoordigde sprekende stem die tijdens de verkiezingen wel of niet in beeld is gekomen. daarnaast zijn er verkiezingsprogramma's en stemwijzers die invloed hebben op de stem keuze. Deze verkiezingen kunnen wellicht een verandering worden van voornamelijk verkiezing van mensen en menselijk gedrag naar verkiezing van maatregelen/ programma en programma voor en nadelen welke de partij gaat uitvoeren.
Elke 4 jaar verkiezingen (dit blijft). Bij deze verkiezingen gaat het als volgt:
Programma keuze (4 jaar plan):
Partijen stellen aan de kiezers op een eigen forum een set aan mogelijke maatregelen voor t.b.v. komende regeerperiode. bv gericht op migratie, onderwijs, zorg, enz enz. de kiezers bepalen welk programma de steun krijgt. Dit kan een partij bijvoorbeeld laten doen door de ingeschreven leden o.b.v. lidnummer. Op basis van deze verzamelde informatie maakt de partij de keuze welk programma wel of niet mee gaat naar de verkiezingen. De kiezers kiezen daarmee de package deal als deze partij gekozen wordt.
Plan drempel
Bij deze methode dient het aantal plannen dat ingediend kan worden beperkt te blijven. Voordat je het weet heb je 50 tinten grijs te kiezen. Om dat te voorkomen is een plandrempel wellicht nuttig: Bepaal een normering waar plan aan dient te voldoen. Plannen die aan alle normen voldoen komen op de lijst voor de volgende verkiezing. de eerste 40 plannen in deze lijst doen dan mee de rest niet. Het openstellen van deze lijst gebeurd als verkiezingen worden afgeroepen en niet eerder (om te voorkomen dat er plannen op de lijst komen die inmiddels niet meer actueel zijn en daarmee de lijst vervuilen).
Migratie pad:
een verandering als deze is niet over 1 nacht ijs te maken. de start kan eenvoudig zijn. een politieke partij kan een dergelijk idee omarmen en daar alvast mee starten. Richt het in en start daarmee de campagne. Kiezers kiezen niet wat de persoon gaat zeggen op TV maar het programma deel waar zij het meeste in geloven. De partij beloofd uitvoering te geven aan de gekozen ideeën . Tijdens deze migratie is het dan belangrijk om ook de water bij de wijn keuze mee te nemen. dit betekend dat indien de partij in het kabinet komt het standpunt dan wel of niet een breekpunt wordt indien er definitieve keuzes gemaakt dienen te worden. Zo is vooraf duidelijk waar partij voor zal gaan staan in de komende regeerperiode. de kiezers kunnen gedurende deze periode zien of er wel of niet invulling is gegeven aan deze belofte + de kiezer heeft concreter aan kunnen geven wat ze belangrijk vinden of niet.
Programma keuze (12 jaar plan):
Naast de 4 jaar plannen kunnen er ook voorstellen worden gedaan voor 12 jaar plannen. de kiezer kan i.p.v. een 4 jaren plan ook een langere termijn plan van bv 12 jaar kiezen, sommige veranderingen duren nu eenmaal langer dan anderen om geheel uit te voeren. De kiezer blijft in totaal 1 stem houden en gaat kiezen voor kortere termijn of langere termijn verandering.
MP debatten
Naast programma's blijft een stukje publiek vermaak in deze periode belangrijk. Dit kan nog immer bereikt worden middels de minister president verkiezingen. Middels de gebruikelijke debatten e.d. worden de kiezers verder geïnformeerd over de plannen en de uitrol hiervan. Tijdens de verkiezingen kiest de kiezer voortaan 2 dingen: 1x wie wordt minister president en 1x welke partij kies je (niet meer de personen in de partij). De winnende MP wint in de kamer niet 1 maar 10 zetels, zodat deze een eigen achterban kan meenemen t.b.v. vertegenwoordiging van de MP stem in de regeerperiode. Bij de verkiezingen van nu kiezen we voor partijen door de vertegenwoordiging van 1 persoon per partij. Na de verkiezingen hebben alle kamer zetels 1 stem en hebben ook de personen die actief in de media zijn geweest slechts 1 stem. Het zegt niet zoveel irt 1 stem en alle achterliggende stemmen. Daarom deze stem belangrijker maken en de andere stemmen hier van loskoppelen. Kies de MP. De MP kan vervolgens zijn eigen kabinet gaansamenstellen. Dit wordt gedaan doordat de MP na de verkiezingen iedereen die een 2e kamer zetel bezit kan vragen om in het kabinet deel te nemen. Het kabinet heeft sturing aan de separate ministeries. Zo zullen verkiezingsprogramma’s mogelijk uit kunnen komen op wie wel en wie niet in toekomstig kabinet en wat het volk hier mogelijk van vindt.
Uiteindelijk gaat het minder om de partijen, en meer over de besluiten die namens de kiezers genomen worden. De wetsvoorstellen, de richtingen waar wij als land heen gaan. Meer focus op deze eindproducten en minder op de mensen die het aan het doen zijn. De plannen worden vastgesteld, de personen die dit mogelijk maken komen in de 2e kamer. Deze bezetten straks hun stoel waarbij er niet meer gekozen wordt irt de plannen die door het volk al gekozen zijn maar nog wel over alle andere dagelijkse beslommeringen waarvoor 2ekamer er nu is.
Bij wetsvoorstellen vanuit de kamer blijft het spel zoals deze nu is, alleen wordt er niet vooraf een meerderheidskabinet samengesteld waarbij al bepaald is wat er gaat gebeuren door een hele kleine groep van het totaal. Dit betekend dat de spelregels i.r.t. het vallen van een kabinet ook kunnen veranderen naar indien bv. 75% van de plannen zijn uitgevoerd dan nieuwe verkiezingen starten of max naar 4 jaar, zodat er een trigger is om ergens sneller naar toe te willen werken.
Naar: Gedachte spinsels
Democratie is een hele mooie theorie welke ooit lang geleden bedacht is. Het is bedacht in een tijd waar er nog geen globalisering, social media, actieve media, digitalisering, grote ondernemingen waren. De wereld is t.o.v. deze tijd iets verandert . dit levert een kans op om democratie weer eens een nieuw likje verf te geven naar Democratie 2.0.
Media:
De media hebben een toegenomen aandeel gekregen. De media bepaalt wie er aan het woord komt, wie niet en waar er over gepraat wordt of niet. Het belang van de media hierbij is dat het voldoende publiciteit dient op te leveren zodat er zoveel mogelijk mensen zijn die gebruik maken van hun medium. Dit betekent dat je als media graag positief wil overkomen daar wordt publiek mee aangetrokken. deze positieve insteek wordt bereikt door vooral de menslievende kant zelf te promoten "world peace". Een leuker vraag hierbij is: Wat is de invloed van dit uitgangspunt t.o.v. het politieke systeem?
Grote ondernemingen:
xxxx
Globalisering:
xxxx
digitalisering:
xxx
Social media:
xxx
Een mogelijke oplossingsrichting:
Nu worden er personen partijen gekozen voornamelijk op basis van 1 vertegenwoordigde sprekende stem die tijdens de verkiezingen wel of niet in beeld is gekomen. daarnaast zijn er verkiezingsprogramma's en stemwijzers die invloed hebben op de stem keuze. Deze verkiezingen kunnen wellicht een verandering worden van voornamelijk verkiezing van mensen en menselijk gedrag naar verkiezing van maatregelen/ programma en programma voor en nadelen welke de partij gaat uitvoeren.
Elke 4 jaar verkiezingen (dit blijft). Bij deze verkiezingen gaat het als volgt:
Programma keuze (4 jaar plan):
Partijen stellen aan de kiezers op een eigen forum een set aan mogelijke maatregelen voor t.b.v. komende regeerperiode. bv gericht op migratie, onderwijs, zorg, enz enz. de kiezers bepalen welk programma de steun krijgt. Dit kan een partij bijvoorbeeld laten doen door de ingeschreven leden o.b.v. lidnummer. Op basis van deze verzamelde informatie maakt de partij de keuze welk programma wel of niet mee gaat naar de verkiezingen. De kiezers kiezen daarmee de package deal als deze partij gekozen wordt.
Plan drempel
Bij deze methode dient het aantal plannen dat ingediend kan worden beperkt te blijven. Voordat je het weet heb je 50 tinten grijs te kiezen. Om dat te voorkomen is een plandrempel wellicht nuttig: Bepaal een normering waar plan aan dient te voldoen. Plannen die aan alle normen voldoen komen op de lijst voor de volgende verkiezing. de eerste 40 plannen in deze lijst doen dan mee de rest niet. Het openstellen van deze lijst gebeurd als verkiezingen worden afgeroepen en niet eerder (om te voorkomen dat er plannen op de lijst komen die inmiddels niet meer actueel zijn en daarmee de lijst vervuilen).
Migratie pad:
een verandering als deze is niet over 1 nacht ijs te maken. de start kan eenvoudig zijn. een politieke partij kan een dergelijk idee omarmen en daar alvast mee starten. Richt het in en start daarmee de campagne. Kiezers kiezen niet wat de persoon gaat zeggen op TV maar het programma deel waar zij het meeste in geloven. De partij beloofd uitvoering te geven aan de gekozen ideeën . Tijdens deze migratie is het dan belangrijk om ook de water bij de wijn keuze mee te nemen. dit betekend dat indien de partij in het kabinet komt het standpunt dan wel of niet een breekpunt wordt indien er definitieve keuzes gemaakt dienen te worden. Zo is vooraf duidelijk waar partij voor zal gaan staan in de komende regeerperiode. de kiezers kunnen gedurende deze periode zien of er wel of niet invulling is gegeven aan deze belofte + de kiezer heeft concreter aan kunnen geven wat ze belangrijk vinden of niet.
Programma keuze (12 jaar plan):
Naast de 4 jaar plannen kunnen er ook voorstellen worden gedaan voor 12 jaar plannen. de kiezer kan i.p.v. een 4 jaren plan ook een langere termijn plan van bv 12 jaar kiezen, sommige veranderingen duren nu eenmaal langer dan anderen om geheel uit te voeren. De kiezer blijft in totaal 1 stem houden en gaat kiezen voor kortere termijn of langere termijn verandering.
MP debatten
Naast programma's blijft een stukje publiek vermaak in deze periode belangrijk. Dit kan nog immer bereikt worden middels de minister president verkiezingen. Middels de gebruikelijke debatten e.d. worden de kiezers verder geïnformeerd over de plannen en de uitrol hiervan. Tijdens de verkiezingen kiest de kiezer voortaan 2 dingen: 1x wie wordt minister president en 1x welke partij kies je (niet meer de personen in de partij). De winnende MP wint in de kamer niet 1 maar 10 zetels, zodat deze een eigen achterban kan meenemen t.b.v. vertegenwoordiging van de MP stem in de regeerperiode. Bij de verkiezingen van nu kiezen we voor partijen door de vertegenwoordiging van 1 persoon per partij. Na de verkiezingen hebben alle kamer zetels 1 stem en hebben ook de personen die actief in de media zijn geweest slechts 1 stem. Het zegt niet zoveel irt 1 stem en alle achterliggende stemmen. Daarom deze stem belangrijker maken en de andere stemmen hier van loskoppelen. Kies de MP. De MP kan vervolgens zijn eigen kabinet gaansamenstellen. Dit wordt gedaan doordat de MP na de verkiezingen iedereen die een 2e kamer zetel bezit kan vragen om in het kabinet deel te nemen. Het kabinet heeft sturing aan de separate ministeries. Zo zullen verkiezingsprogramma’s mogelijk uit kunnen komen op wie wel en wie niet in toekomstig kabinet en wat het volk hier mogelijk van vindt.
Uiteindelijk gaat het minder om de partijen, en meer over de besluiten die namens de kiezers genomen worden. De wetsvoorstellen, de richtingen waar wij als land heen gaan. Meer focus op deze eindproducten en minder op de mensen die het aan het doen zijn. De plannen worden vastgesteld, de personen die dit mogelijk maken komen in de 2e kamer. Deze bezetten straks hun stoel waarbij er niet meer gekozen wordt irt de plannen die door het volk al gekozen zijn maar nog wel over alle andere dagelijkse beslommeringen waarvoor 2ekamer er nu is.
Bij wetsvoorstellen vanuit de kamer blijft het spel zoals deze nu is, alleen wordt er niet vooraf een meerderheidskabinet samengesteld waarbij al bepaald is wat er gaat gebeuren door een hele kleine groep van het totaal. Dit betekend dat de spelregels i.r.t. het vallen van een kabinet ook kunnen veranderen naar indien bv. 75% van de plannen zijn uitgevoerd dan nieuwe verkiezingen starten of max naar 4 jaar, zodat er een trigger is om ergens sneller naar toe te willen werken.
Naar: Gedachte spinsels