C2b. Waarom

5 x Waarom

De "5 keer waarom"-techniek, is een probleemoplossings- en analysemethode. Het idee is om herhaaldelijk de vraag "Waarom?" te stellen om de onderliggende oorzaak van een probleem te achterhalen. Hier is een uitleg van het proces:

  1. Identificeer het probleem, begin met het duidelijk definiëren van het probleem dat je wilt oplossen.
  2. Vraag waarom het probleem is opgetreden. Het antwoord op deze vraag kan leiden tot een specifieker inzicht in de situatie.
  3. vraag opnieuw waarom dat specifieke ding is gebeurd. Hierdoor ga je een niveau dieper om de onderliggende oorzaken te begrijpen.
  4. Ga door met het stellen van "waarom"-vragen, steeds opnieuw, tot je bij de kernoorzaak van het probleem komt. Dit proces wordt vaak herhaald tot je ongeveer 5 tot 7 keer de "waarom"-vraag hebt gesteld.
  5. Nadat je de kernoorzaak hebt vastgesteld, kun je nadenken over oplossingen om die specifieke oorzaak aan te pakken.

De 5x staat voor het aantal keer dat je de waarom vraag naar verwachting dient te stellen voordat je samen tot de echte oorzaak bent gekomen. de 5x is niet heilig. Dit kan ook 6 x, 7 x of meer. Door toepassing van deze methode, kan je mogelijk naar de bron komen van het probleem (voor zover dit op deze manier samen te achterhalen is).


Naar: C. Problemen oplossen
Naar: C2. Puzzelstukjes
Naar: E. Benaderingen

Gedachte experiment:

  • Hoe kom jij tot de kern van een probleem?
  • Is het probleem en de oplossing bij voorbaat al duidelijk en wordt er gelijk geacteerd (tijd is geld)?
  • Is er tijd om het probleem te analyseren en door te vragen?
  • Wanneer heb jij goed doorgevraagd/ wanneer ben jij bevraagd?

C2b. Waarom

5 x Waarom

De "5 keer waarom"-techniek, is een probleemoplossings- en analysemethode. Het idee is om herhaaldelijk de vraag "Waarom?" te stellen om de onderliggende oorzaak van een probleem te achterhalen. Hier is een uitleg van het proces:

  1. Identificeer het probleem, begin met het duidelijk definiëren van het probleem dat je wilt oplossen.
  2. Vraag waarom het probleem is opgetreden. Het antwoord op deze vraag kan leiden tot een specifieker inzicht in de situatie.
  3. vraag opnieuw waarom dat specifieke ding is gebeurd. Hierdoor ga je een niveau dieper om de onderliggende oorzaken te begrijpen.
  4. Ga door met het stellen van "waarom"-vragen, steeds opnieuw, tot je bij de kernoorzaak van het probleem komt. Dit proces wordt vaak herhaald tot je ongeveer 5 tot 7 keer de "waarom"-vraag hebt gesteld.
  5. Nadat je de kernoorzaak hebt vastgesteld, kun je nadenken over oplossingen om die specifieke oorzaak aan te pakken.

De 5x staat voor het aantal keer dat je de waarom vraag naar verwachting dient te stellen voordat je samen tot de echte oorzaak bent gekomen. de 5x is niet heilig. Dit kan ook 6 x, 7 x of meer. Door toepassing van deze methode, kan je mogelijk naar de bron komen van het probleem (voor zover dit op deze manier samen te achterhalen is).


Naar: C. Problemen oplossen
Naar: C2. Puzzelstukjes
Naar: E. Benaderingen

Gedachte experiment:

  • Hoe kom jij tot de kern van een probleem?
  • Is het probleem en de oplossing bij voorbaat al duidelijk en wordt er gelijk geacteerd (tijd is geld)?
  • Is er tijd om het probleem te analyseren en door te vragen?
  • Wanneer heb jij goed doorgevraagd/ wanneer ben jij bevraagd?