C4e 30 seconden test

Informatie gelaagdheid

Aandacht is gekoppeld aan interesse. Als het onderwerp/ de persoon van je e-mail ver van het interessegebied van de ontvanger ligt, bestaat het risico dat je boodschap genegeerd wordt. Dit kan worden voorkomen door de boodschap kort, bondig en eenvoudig te houden. Als je de boodschap in laagjes brengt kan de lezer zelf bepalen het te willen lezen of niet. dit kan er als volgt uitzien:

  1. De 30-seconden test: In de eerste laag denkt de lezer: "Snap ik het binnen 30 seconden?" Als het antwoord ja is, wordt de boodschap gelezen; anders niet.
  2. De 5-minuten regel: Na de info gelezen te hebben kan de interesse geprikkeld zijn en wil de lezer mogelijk meer weten. Bij het volgende stuk tekst denkt de lezer: "Kan ik hetgeen wat ik wil weten binnen 5 minuten vinden?" Als het antwoord ja is, zal deze waarschijnlijk verder gaan lezen, zo niet dan stopt het lezen.
  3. Diepgaande interesse: Als er na deze 5 minuten info er aanvullende interesse is, is de lezer bereid meer tijd te besteden omdat deze al twee keer ervaren heeft info te ontvangen in de tijd die hiervoor beschikbaar was.

Effectieve E-mailcommunicatie

  1. Vat het belangrijkste punt samen in de onderwerp regel om de interesse direct te wekken.
  2. Gebruik opsommingstekens en korte zinnen om de boodschap gemakkelijk verteerbaar te maken.
  3. Voorzie verdiepende informatie als bijlage voor degenen die meer willen weten.

Informatie gelaagdheid

  1. Lezers kunnen snel bepalen of de boodschap relevant is, waardoor tijd wordt bespaard.
  2. Diepgaandere informatie wordt gegeven aan degenen die oprecht geïnteresseerd zijn.
  3. Duidelijke lagen helpen bij het efficiënt overbrengen van de boodschap.

Naar: C. Probleem oplossen
Naar: C4. Implementatiefase 1

Gedachte experiment:

  • Hoe pas je momenteel informatie gelaagdheid toe in je e-mailcommunicatie?
  • Heb je ervaren dat kort en bondig formuleren de respons op je e-mails heeft verbeterd?
  • Op welke manieren kun je informatie gelaagdheid nog beter benutten in je communicatiestrategie?
  • Welke feedback heb je ontvangen over de helderheid van je e-mailboodschappen?

C4e 30 seconden test

Informatie gelaagdheid

Aandacht is gekoppeld aan interesse. Als het onderwerp/ de persoon van je e-mail ver van het interessegebied van de ontvanger ligt, bestaat het risico dat je boodschap genegeerd wordt. Dit kan worden voorkomen door de boodschap kort, bondig en eenvoudig te houden. Als je de boodschap in laagjes brengt kan de lezer zelf bepalen het te willen lezen of niet. dit kan er als volgt uitzien:

  1. De 30-seconden test: In de eerste laag denkt de lezer: "Snap ik het binnen 30 seconden?" Als het antwoord ja is, wordt de boodschap gelezen; anders niet.
  2. De 5-minuten regel: Na de info gelezen te hebben kan de interesse geprikkeld zijn en wil de lezer mogelijk meer weten. Bij het volgende stuk tekst denkt de lezer: "Kan ik hetgeen wat ik wil weten binnen 5 minuten vinden?" Als het antwoord ja is, zal deze waarschijnlijk verder gaan lezen, zo niet dan stopt het lezen.
  3. Diepgaande interesse: Als er na deze 5 minuten info er aanvullende interesse is, is de lezer bereid meer tijd te besteden omdat deze al twee keer ervaren heeft info te ontvangen in de tijd die hiervoor beschikbaar was.

Effectieve E-mailcommunicatie

  1. Vat het belangrijkste punt samen in de onderwerp regel om de interesse direct te wekken.
  2. Gebruik opsommingstekens en korte zinnen om de boodschap gemakkelijk verteerbaar te maken.
  3. Voorzie verdiepende informatie als bijlage voor degenen die meer willen weten.

Informatie gelaagdheid

  1. Lezers kunnen snel bepalen of de boodschap relevant is, waardoor tijd wordt bespaard.
  2. Diepgaandere informatie wordt gegeven aan degenen die oprecht geïnteresseerd zijn.
  3. Duidelijke lagen helpen bij het efficiënt overbrengen van de boodschap.

Naar: C. Probleem oplossen
Naar: C4. Implementatiefase 1

Gedachte experiment:

  • Hoe pas je momenteel informatie gelaagdheid toe in je e-mailcommunicatie?
  • Heb je ervaren dat kort en bondig formuleren de respons op je e-mails heeft verbeterd?
  • Op welke manieren kun je informatie gelaagdheid nog beter benutten in je communicatiestrategie?
  • Welke feedback heb je ontvangen over de helderheid van je e-mailboodschappen?